پاورلیفتر

بدان که خداوند بر همه چیز آگاه است . پس بنگر که چگونه باید باشی ...

پاورلیفتر

بدان که خداوند بر همه چیز آگاه است . پس بنگر که چگونه باید باشی ...

مهراب فاطمی :‌ از رضازاده قوی تر هستم !‌

گفت وگو با مهراب فاطمی :  

مردم خوششان می آید. کیف می کنند. وقتی می بینند یک نفر زیر وزنه ای که حتی تصورش پشت آدم را می لرزاند ایستاده. وقتی می بینند زور بازو چه می تواند بکند کیف می کنند. از دیدن سنگ های بزرگی که جابه جا می شوند احساس قدرت می کنند.مردم دوست دارند. آدم های زوردار را دوست دارند. از نزدیکی به آن ها احساس اعتمادبه نفس و غرور پیدا می کنند. همه جای دنیا هم حکایت همین است. از قهرمانان پرورش اندامی که تبدیل به ستاره های سینما می شوند تا ستاره های غول پیکری که مثل آرنولد ممکن است برای فرمانداری یک ایالت در آمریکا انتخاب شوند.معلوم نیست چه رازی در کار است. اما قدیمی ترین دست ساخته های بشر را هم که نگاه کنید، می فهمید که عضلات در هم پیچیده و ابرانسان های غول پیکر چطور همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده اند. این که حالا هم مردم ساعت ها حاضرند بنشینند و نبرد قوی  هیکل ها را ببینند چیز تازه ای نیست. و این که تلویزیون اشتیاق عمومی را کشف کرده و هر سال کوه های گوشت و عضله را به جان هم می اندازد هیچ عجیب نیست.آن  وقت از بین همة این مدعی ها، که لابد توی محله و شهرشان حتی رستم را به رسمیت نمی شناسند، یکی شده مهراب فاطمی که هر سال پشت بقیه را به خاک می مالد و ثابت کرده که در این میدان پرمدعی، یل بی همتایی است.می توانید ستایش اش کنید یا او را به چیزی نگیرید، اما نمی شود انکار کرد که حالا برای خودش پدیده ای است. قهرمانی که وقتی برای عکاسی او را به میدان آزادی بردیم، مردم هجوم آوردند و نظم شهر مختل شد.آن وقت شما فکر می کنید پشت پیشانی آدمی که این همه زور را با خودش این طرف و آن طرف می برد، چه می گذرد؟ رضازاده فقط دو تا کار می کند. وزنه را یک ضرب بالا ببر. وزنه را  دوضرب بالا ببر. اما ما روی مچ پا تا گردن کار می کنیم .  مهراب فاطمی چه کار کرده که به این جا رسیده. اگر به وزنه زدن باشد که الان دویست سیصد هزار نفر هر شب در باشگاه ها تمرین می 
کنند.

بالاخره یک فرمول خاصی داشتی که به این جا رسیدی. از سال 74 تا 76 کشتی می گرفتم. با منصور برزگر هم تمرین می کردم. اما فقط یکی دو سال طول کشید. آن سال ها برادر بزرگترم مهدی رفت سمت پاورلیفتینگ. من را هم برد طرف پاورلیفتینگ. تا این که سال 77 شدم قهرمان ایران. رکورد آسیا را هم زدم. بعد هم که زیرنویس تلویزیون زدند کسانی که قدرت خوبی دارند می توانند در مسابقات قوی ترین مردان ایران شرکت کنند.  همان مسابقاتی که در سالن بانوان ورزشگاه آزادی بود؟ آره. بعد از این که زیرنویس را دیدم به مهدی گفتم و دوتایی رفتیم ثبت نام کنیم. آن  جا پرسیدند شما چه ورزشی می کنید، ما هم گفتیم پاورلیفتینگ. بعدها فهمیدیم که قوی ترین مردان دنیا هم پاورلیفتینگ کار می کنند.
دورة اول قهرمان شدی؟ روز فینال آن قدر تماشاگر آمده بودند سالن که طبقة دوم داشت می ریخت. از همة طبقات آمده بودند.قبول دارم تمرین کردی. قبول دارم عرق ریختی. ولی نمی توانم قبول کنم که برای رسیدن به این جا هیچ دارویی استفاده نکردی. برای مسابقات باید سه تا فاکتور نفس، قدرت و استقامت را رعایت کنی. اگر بخواهی دم به دقیقه پروتئین و کربن بخوری، حجم بدنت بیشتر می شود. برای همین نمی توانی تو کارهای سرعتی موفق باشی. ورزشکار قدرتمندی بود که چون وزن زیادی داشت نمی توانست تو آیتم های سرعتی شرکت کند. بعد هم که شایعه کرد مصدوم شدم. دروغ گفت؟
کسی که پروتئین و مکمل  می خورد، نمی تواند موفق باشد.شاید مکمل ها به درد نخورد، ولی دوپینگ که نتیجه می دهد.اصلا مسابقات دوپینگ آزاد است. تو مسابقات جهانی هم تست نمی گیرند.
خودت دوپینگ می کنی؟اگر بخواهم فقط تو قوی  ترین مردان شرکت کنم مشکلی ندارد. ولی من هر سال تو مسابقات آسیایی پاورلیفتینگ هم شرکت می کنم. آن جا تست می گیرند. اگر دوپینگ کنم از پاورلیفتینگ محروم می شوم.یعنی دارو مصرف نمی کنی؟
کراتین استفاده می کنم. استقامت را بالا می برد. یک سری ویتامین و یک برنامة غذایی. این کار دوپینگ را برای من می کرد. کم نیاوردی جلوی کسانی که دوپینگ می کردند؟کسی که دوپینگ کند، عمر قدرتش کم است. در همین مسابقات کسانی که دوپینگ می کردند توی پنج شش تا آیتم اول خوب بودند، بعد کم می آوردند.
ملکی دوپینگ کرده بود؟ نمی دانم. فقط این که وزنش را خیلی بالا برده بود. با قد 180، وزنش شده بود 150 کیلو. قدرتش خوب بود، ولی تحرک نداشت. تو کارهای قدرتی از من قوی تر بود.
پس با این وضع فقط کسی که وضع مالی خوبی دارد موفق می شود.
اگر کسی نتواند پول این داروها را بدهد چی؟
نمی تواند در این رشته موفق باشد. الان من خودم از نظر مالی تأمین هستم. اگر کسی تأمین نباشد نمی تواند رشته را دنبال کند. حتما باید وضعت توپ توپ باشد.
خودت از کجا تأمین شدی؟
بچه که بودم بابام ساختمان می ساخت. الان هم من چند تا باشگاه دارم.
فروش دارو چطور؟
آره، خودمان وارد می کنیم.
چند تا شاگرد داری؟
سیصد چهارصد نفر حدودا. از وقتی این مسابقات را پخش می کنند، همه می آیند باشگاه می گویند می خواهیم مثل تو بشویم. از شهرستان هم می آیند.
از وقتی مهدی فاطمی شده داور مسابقات همه احساس می کنند که داوری به نفع توست.
آیتم ها را که اجرا می کردم فرامرز خودنگاه بالای سرم بود. ربطی به مهدی نداشت. بالاخره فیلم مسابقات هم هست. جایی که مسابقه می دهیم پنجاه نفر کرونومتر دستشان می گیرند. اگر کسی بخواهد زمان را کم کند همه می فهمند.


رکوردهای سال اول مردان آهنین با رکوردهای الان قابل مقایسه نیست. سال اول کنده، 70 کیلویی بود، الان شده 130 کیلو. آن سال در پلکان قدرت وزنه ها 150 کیلویی بود الان به 260 کیلو هم رسیده. واقعا این قدر رشد کردید یا دوپینگ پیشرفت کرده؟ نه، قوی تر شده اند. الان مردان آهنین 90 درصد در حد مسابقات جهانی شده.
اما دوپینگ هم که بود. نه اگر بخواهید دوپینگ کنید نمی توانید چند سال دوام بیاورید. تو همین چند ساله کسانی بودند که با دوپینگ قهرمان شدند، ولی پس از آن نتوانستند ادامه بدهند. بعد هم خودشان را زدند به بازنشستگی. 
یکی نیست بگوید دوران طلایی این رشته 30 تا 40 سالگی است. چرا بید یک ورزشکار سی ساله بازنشسته شود؟ مسابقات جهانی شرکت می کنی؟
الان دو سالی می شود که هستم. به فینال هم می رسم. یعنی بین دوازده نفر برتر هستی؟
الان رنکینگ را هم نگاه کنی، بین صد و خرده ای نفر جزو بیست نفر هستم.
عصبانی می شوی؟
تو تمرین، اگر نتوانم وزنه ای را بلند کنم عصبانی می شوم. حتی شاید سرم را هم به میله بکوبم.
تو خیابان چطور؟
خیلی خودم را کنترل می کنم. ولی عصبانی هم می شوم.
تا حالا از کوره در رفتی؟
آره.
افسرها شما را جریمه می کنند؟
نه می شناسند. هر کدام هم که مرا می بینند می آیند سمتم. سلام، 
حال و احوال. بعد هم از من برنامة غذایی و تمرینی می خواهند وسط خیابان.
چـقــدر خرج بـدنت می کنی؟
ماهی 400 هزار تومان.
همه می گویند این مردان آهنین فقط عــضلاتشـــان کار مـی کــند.  مغزشان تعطیل است.
عقل سالم در بدن سالم است.
چرا رضازاده هیکلش خوب نیست؟ بالاخره رضازاده هم ورزش می کند. وزنه می زند.

رضازاده فقط دو تا کار می کند. وزنه را یک ضرب بالا ببر. وزنه را دوضرب بالا ببر. اما ما روی مچ پا تا گردن کار می کنیم. روی تمام اعضای بدنمان فشار می آوریم. البته بستگی به خود ورزشکار هم دارد. الان من خودم دوست دارم هیکل خوبی داشته باشم. ولی بعضی ها اهمیت نمی دهند.
اگر تو را در قایق بگذارند و پارو دستت بدهند و بگویند با یک قایقران حرفه ای مسابقه بده، تو می بری یا قایقران. کدامتان قوی ترید؟
آن ها استقامت زیادی دارند. شاید من تو دو دقیقه اول بهتر پارو بزنم ولی بعدش خسته می شوم. آن ها خستگی ندارند.
رکوردهای تو پاورلیفتینگ؟
تو اسکات پا 380 کیلوگرم. تو پرس سینه 290 کیلوگرم، تو حرکت لیفت هم 365 کیلوگرم. الان حرکت لیفت من در جهان بین سه تا رکورد برتر دنیاست.
اگر بخواهی یک ضرب و دوضرب وزنه بلند کنی رکوردت چقدر می شود؟
این ورزش تخصصی ما نیست. اصلا نمی توانیم میله را روی سینه بگذاریم. حجم عضلاتمان جوری است که نمی توانیم. مثل این است که  از رضازاده بخواهی حرکات ما را انجام دهد. بالاخره وزنش بالاست. 
تحرک و سرعت ندارد. فقط قدرت دارد.
بین تو و رضازاده کدام قوی تر است؟
رضازاده قهرمان وزنه برداری جهان است. ربطی به قوی ترین مردان جهان ندارد. در ایران هم کلا حساب کنی، من از او قوی ترم. چون سنگین ترین وزنه را در مسابقات وزنه برداری بلند می کند به حسین می گویند قوی ترین مرد جهان.
این لقب را فقط توی ایران رویش گذاشته اند. یک سال رضازاده را به  مسابقات آرنولد کلاسیک دعوت کردند. گفتند حالا که ادعا می کنی  قوی ترین مرد دنیا هستی بیا مسابقه بده. رضازاده نرفت. بعد هم 
اعتراض کردند که دیگر حق نداری اسم خودت را بگذاری قوی ترین مرد  جهان.
شنیدم سه ماه دیگر مسابقات قوی ترین مردان جهان در ایران انجام می شود.
 آره شش نفر را دعوت کرده اند.
واقعا مسابقات جهانی است؟
ببین، مسابقات قوی ترین مردان جهان سالی ده بار در کشورهای مختلف انجام می شود. هر ورزشکاری هم می تواند در هر ده مسابقه شرکت کند. اما آخرش بهترین رکوردهای هر کسی را برای رده بندی حساب می کنند.
تو در چند تا از مسابقات شرکت می کنی؟
سالی یک مسابقه. برای همین در لیست برتر قوی تری مردان دنیا نیستم. اگر بخواهم در آن لیست بروم باید تمام مسابقات را بروم. آرنولد بعد از این که بازنشسته شد، رفت تو سیاست، الان هم که 
فرماندار ایالت کالیفرنیای آمریکاست. تو فکر این کارها نیستی؟
نه، خوشم نمی آید. ورزش از سیاست جداست. نباید با هم قاتی کنیم.
پیشنهاد بازی تو فیلم داشتی؟
آره.
کدام کارگردان بود؟
اسم کارگردانش را مهدی می داند. اما تا جایی که یادم هست محمدرضا گلزار هم تو فیلم بود. به من نقش پلیس گارد را دادند. اما نقش جلوی گلزار را قبول نکردم.

حرف آخر ؟  موفق باشین !